Správný marketing na podporu kojení?

Agresivní až nekalé praktiky mnoha producentů náhrad mateřského mléka (umělá výživa, lahvičky, dudlíky apod.) neblaze útočí na většinu žen a jejich rodin v křehkých dnech raného mateřství.

Děje se to nenápadně dnes a denně.

Že nevíte, o čem to mluvíme?

Kozel zahradníkem?

Přišlo by vám v pořádku, kdyby nízkoprahový klub pro mládež provozovala firma vyrábějící cigarety nebo alkohol? Víte, kolik mateřských klubů a diskusních fór funguje pod taktovkou nebo přímou podporou producentů náhrad mateřského mléka? Bohužel ne málo.

Zdravá výživa vs. zdravotnická pomůcka?

Napadlo vás někdy, že obrázek dítěte s dudlíkem vypovídá o stejně 'normalní a zdravé' situaci jako obrázek dítěte s rektálním teploměrem? Stejně tak jako obrázek dítěte s lahví umělého mléka odpovídá spíš obrázku s dítětem, kterému prodáváte sirup proti kašli, než o normální a zdravé situaci každého kojence. Proč s těmi druhými instinktivně nakládáme opatrně a ty první na nás koukají odevšad?

Léčka na nováčky?

Když žena, co je poprvé těhotná, dojde na rodičovský veletrh, dostane k nákupu třeba kojícího polštáře vzorek umělého mléka a dudlík jako dárek. S roztomilým úsměvem a rádoby vtípkem, že prý kdyby náhodou bylo třeba, tak aby manžel nemusel v noci hledat lékárnu nebo drogerii. Přínosnější by pro tyto případy dozajista bylo k balíčku přihodit vizitku na dobrou laktační poradkyni.

Kojící podprsenka pro holčičky?

A prohlíželi jste si někdy dětské knížky a reklamy na vybavení pro panenky? Kojící podprsenku pro malou maminku jsem ještě neviděla, ale těch lahviček a dudlánků spousty. A to, že v dětském představení ve věhlasném divadle na otázku, jak nakrmit miminko, čekají, že jim děti odpoví láhev místo mlíčka od maminky? To už jen dokumentuje důsledky toho marketingu, o kterém tady mluvíme.

Normální, zdravé a žádoucí je, že se kojenci kojí z prsou svých matek. A je normální, že se to děje kdykoliv (a kdekoliv) je potřeba, protože jde o naplňování zakladnich potřeb dítěte.
Je právem dítěte, aby jeho rodiče dělali vše pro to, aby bylo vyživováno tím nejpřirozenějším a nejzdravějším způsobem – tedy kojeno z prsou své matky (minimálně do 6ti měsíců, co nejvíce je to možné). A je úkolem společnosti v tom rodiče aktivně podporovat.

Nezpochybnitelná je svobodná volba matek! Je jistě na každé, jakým způsobem bude své děti živit. Ovšem agresivní reklama, kterou jsme všichni odmala obklopováni, tuto svobodu vkládá do velkých uvozovek.

Není normální manipulovat s veřejným povědomím ohledně zdravé výživy kojenců a tím podvědomě narušovat svobodnou a vědomou volbu mladých žen, čerstvých maminek a jejich rodin.

(Pokud by se vám snad tento náš text zdál jednostranný a manipulativní, může za tím být snaha nějak vyvážit právě všudypřítomnou reklamu a trochu píchnout do dudlíkové reality, v níž většina z nás vyrostla.)

Pokud vás téma zaujalo, věnujte pozornost překladu českého výboru UNICEF k tiskové zprávě WHO/UNICEF k predátorským praktikám marketingu náhrad mateřského mléka:

Posted in nezařazené.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..